پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 229081
دلايل افزايش قيمت ارز در کشور/ آشفته بازار نرخ دلار در سال اول دولت دوازدهم!
تاریخ انتشار : 1396/11/02 08:18:12
نمایش : 1429
چندي پيش سخنگوي دولت مدعي شد که خاطر آقاي رئيس جمهور از رشد بهاي ارز در کشور مکدر است، حال که بهاي ارز در بازار به رقم 4600 تومان رسيده است ، بايد ديد که آيا خاطر رئيس جمهور ، معاون اول، سخنگوي دولت، رئيس کل بانک مرکزي ، معاون اقتصادي رئيس جمهور ، مشاور اقتصادي رئيس جمهور و... با رسيدن دلار و ارز به بالاترين حد خود به چه شکل خواهد بود! آيا اقايان اقدامي در اين باره انجام مي دهند يا خير؟

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار اقتصادي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ دلار امروز با قيمت 4600 تومان رکورد خود را در بازار ارز کشور در طي سال هاي اخير زد؛ دلار امروز در بازار تهران با قيمت 4600 تومان معامله مي شود که اين رقم در مقايسه با سال هاي گذشته و هم چنين سال جاري بي سابقه بوده و به نوعي مي توان گفت دلار امروز رکورد خود در طي سال هاي اخير را زد.

**بازهم خاطر رئيس جمهور مکدر مي شود؟

نوبخت:نوسانات نرخ ارز طبيعي است

چندي پيش سخنگوي دولت مدعي شد که خاطر آقاي رئيس جمهور از رشد بهاي ارز در کشور مکدر است، حال که بهاي ارز در بازار به رقم 4600 تومان رسيده است ، بايد ديد که آيا خاطر رئيس جمهور ، معاون اول، سخنگوي دولت، رئيس کل بانک مرکزي ، معاون اقتصادي رئيس جمهور ، مشاور اقتصادي رئيس جمهور و... با رسيدن دلار و ارز به بالاترين حد خود به چه شکل خواهد بود! آيا اقايان اقدامي در اين باره انجام مي دهند يا خير؟

 

 رئيس‌کل بانک مرکزي هفته گذشته افزايش قيمت ارز در کشور را طبيعي خواند و گفت: از سال ۹۲ تاکنون نرخ ريال نسبت به دلار ۳۱ درصد تضعيف شده. اين در حالي است که تضعيف روبل روسيه در برابر دلار حدود ۷۵ درصد، لير ترکيه ۹۵ درصد و يورو ۱۲ درصد است. اين نوسانات ارزهاي بين‌المللي با يکديگر است که ناشي از متغيرهاي اقتصادي در کشورهاي مختلف بوده و طبيعي است. نرخ ارز ثبات نسبي مناسبي در مقايسه با گذشته داشته و بانک مرکزي تلاش مي‌کند اين نوسانات را به حداقل برساند.

نوبخت : سياست دولت  مديريت نرخ ارز شناور است

نوبخت همچنين در پاسخ به اين سوال که برخي مدعي هستند که دولت به منظور جبران کسري بودجه در افزايش نرخ دلار و سکه مشارکت دارد، گفت: دولت با کاهش ارزش ريال دربرابر دلار و بع صورت غير منطقي مخالف است و سياست دولت مديريت نرخ ارز شناور است.

وي ادامه داد: دولت از تضعيف پول ملي متضرر مي شودچرا که اگر قيمت يک دلار چند تومان افزايش پيدا کند از نظر رواني بر قيمت کالاهاي ديگر تاثير مي گذارد که ما مخالف اين اتفاق هستيم.

سخنگوي دولت با بيان اين که اين تهمت به دولت است، اظهار کرد رييس جمهوري نسبت به افزايش قيمت دلار و پول ملي حساس هستند و در جلسات اين موضوعات را بصورت جدي دنبال مي کنند.

نوبخت توضيح داد اين سخنان از سوي کساني شنيده مي شود که در انعکاس تشنج آفريني هاي ترامپ در آمريکا موضوعات را به داخل مي کشانند و بي مهابا عمل مي کنند بنابراين قبول کنيم يک دولت پرخاشگر در آمريکا وجود دارد که هم حزبي هايش هم آن را قبول ندارند.

 

به گفته کارشناسان افزايش نرخ ارز در کشور تاثيرات مستقيمي را بر روي نرخ ساير کالاها و اجناس مي گذارد و تنها کساني که از بابت افزايش قيمت نرخ ارز در کشور متضرر مي شوند مردم هستند چرا که با افزايش قيمت دلار ساير اجناس و کالاهاي ضروري مردم نيز دچار افزايش قميت مي شود.

اما امروز مشاهده مي کنيم که اقدامات بانک مرکزي در اين زمينه بي نتيجه مانده و قيمت دلار روند فزاينده خود را پيش گرفته است و همچنان در حال افزايش است که امروز با قيمت 4600 تومان در بالاترين حد خود رکورد زد و همچنان نيز در حال افزايش است. اگر به گفته سخنگوي دولت ، دولت سياست مديريت نرخ شناور ارز در کشور را دارد پس دليل افزايش قميت دلار در کشور چه مي تواند باشد؟

**اظهارات دلالان ارز در بازار فردوسي

بانک مرکزي نرخ پايه ارز تزريقي به صرافي ها را 4399 تومان اعلام کرد آنهم درحالي که بانک ديروز قيمت دلار را 4329 تومان به بازار اعلام کرده بود؛ اما به دنبال افزايش قيمت، ارز تزريقي از سوي بانک مرکزي به بازار، سير صعودي قيمت ها در خيابان فردوسي آغاز شده و کماکان ادامه دارد؛‌  دلار هم اکنون مقابل پاساژ افشار 4600 تا 4640 تومان فروخته مي شود.

 

صراف ها و فعالان بازار ارز علت مشخصي براي گراني هاي امروز دلار پيدا نمي کنند و مي گويند: همه چيز هفته هاي گذشته آرام بود ولي نمي دانيم يکباره چه شد که بانک مرکزي نرخ را افزايش داد؟يکي از فعالان اين بازار با تعجب سوال مي کند که از ديشب تا امروز اتفاق خاصي رخ داده که بانک مرکزي قيمت را افزايش داد؛ وي مي گويد: موضع گيري ترامپ هم که افتاد براي ماه هاي اينده؛ بنابراين نمي توانيم بگوييم بخاطر مسائل خارجي و امريکا دلار مجدد گران شده است.

 

صراف ديگري در تشريح چرايي گران شدن دلار از صبح امروز با تأکيد براينکه بازار سورپرايز شده است، مي گويد: نمي دانيم بگوييم دلار ارزان مي شود يا گران! مهم اين است که ما ضرر سنگيني از ديروز تا به امروز متحمل شديم.يکي از صراف ها که سالهاست در اين بازار به خريد و فروش ارز مي پردازد، مي گويد: از صبح صراف ها مدام با بانک مرکزي تماس مي گيرند تا بتوانند ارز بگيرند ولي هنوز بانک ارز به صراف ها نداده است.

 

وي با بيان اينکه بانک مرکزي به برخي صرافي ها ارز مي دهد ولي ميزانش خيلي کم است مي گويد: ديروز هم بانک مرکزي عرضه چنداني در بازار نداشت؛ اما امروز اين وضعيت بدتر شده چراکه تا کنون ارزي به صرافي ها نداده است.

**علت اصلي گراني افزايش نرخ بانک مرکزي است

گراني يکباره دلار که علت اصلي آن افزايش قيمت پايه از سوي بانک مرکزي است، موجب شد تا بار ديگر خيابان فردوسي، روز متلاطمي را سپري کند؛ دلال هايي هم که مقابل پاساژ افشار براي روساي خود دلار مي‌خرند و مي فروشند روز شلوغي را در پيش دارند. دلال هاي اين بازار مي گويند هر زمان قيمت ها يکباره جهش پيدا مي کند، خيابان منوچهري مقابل پاساژ افشار هم شلوغ تر از روزهاي قبل مي شود چراکه همه مي خواهند بدانند در اين مرکز چه قيمت هايي براي دلار ثبت مي شود.

 

خيابان منوچهري، مقابل پاساژ افشار که پاتوق اصلي دلارفروشان تهران است امروز هم روز شلوغي را سپري مي‌کند و از صبح شاهد افزايش قيمت بوده تا جايي که دلار از 4 هزار و 380 تومان ديروز به 4  هزار و 450 تومان رسيده است.يکي از واسطه‌هاي بازار ارز که شغلش خريد و فروش دلار براي يکي از صراف‌هاي بزرگ است، مي‌گويد: ارز در بازار کم است و دلارهاي نقدي را سريع مي‌خرند.

 

دلال ارزي ديگري هم مي گويد: اين کارها کار بانک مرکزي است به خاطر اينکه دولت و بانک مرکزي راحت مي‌توانند با تزريق دلار بازار را کنترل کنند ولي وقتي بانک مرکزي بعضي روزها دلار کم عرضه مي‌کند و قيمت را بالا مي‌برد همين وضعيت شکل مي‌گيرد.

 

گفتني است، مرکز پژوهش هاي مجلس در گزارشي اعلام کرده است که شرايط فعلي تعامل بازار تعادلي و بازار غيررسمي به گونه‌اي نيست که در صورت ثبات اقتصادي و اوضاع سياسي تا انتهاي سال شوکي به بازار ارز وارد شود که بتوان نام جهش را به آن اطلاق کرد.

 

با اين حال بايد توجه داشت که صرفنظر از رابطه نرخ ارز تعادلي و بازار، هميشه و براي همه اقتصادها امکان وقوع جهش ارزي به واسطه حادث شدن شوک‌هاي غيرمنتظره اجتماعي، سياسي و بين‌المللي وجود دارد. در اين باره تهديدات اخير در رابطه با بازگشت تحريم ها مي تواند از عوامل بروز جهش باشد.

 

بعد از اغتشاش‌هاي اخير در کشور بازار ارز و سکه متلاطم شد و قيمت دلار و البته سکه رکوردهاي بالايي به ثبت رساند ولي بعد از آن تنها دو سه روز سير نزولي در اين بازار آغاز شد اما مجدداً در روزهاي بعد دلار اوج گرفت بنابراين به نظر مي‌رسد افراد پشت پرده اجازه نمي‌دهند قيمت‌ها شکسته شود.

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html